Brinner för att skapa stämning
– Det är viktigt med blommor på begravning. De skapar stämning och skänker tröst, säger Katarina Enmark. Vi har mycket nya idéer och testar olika lösningar och tekniker för att uppfylla kundens önskemål.
– Det är nog därför jag gillar att arbeta här, för att det handlar om att göra ett fint och värdigt sista farväl av en kär anhörig eller vän.
En trappa ner i en lokal på Wallingatan i Stockholm huserar IGNIS Blommor.
– Vi är sex yrkeskunniga florister som arbetar här, förklarar Katarina Enmark. Vi kan alla arbeta med alla uppgifter, alla kan till exempel texta band. En av oss jobbar mer med att köra ut och dekorera på plats, medan en annan sitter mer på kontoret och sköter administrationen.
– Jag jobbar mest med att binda blommor till våra beställningar. Det kan vara allt från kistdekorationer, kransar, hjärtan, girlanger till buketter och handblommor.
Ända sedan barnsben har det varit Katarinas dröm att arbeta med blommor. Sedan hon tog gesällbrev 1992 har hon gjort det oavbrutet, bara med ett uppehåll för att utbilda sig till trädgårdsmästare.
Men varför just begravningsblommor?
– Lite halkade jag in på ett bananskal. Jag skulle göra blommor hemma till en väns begravning. Jag visste att de textar så fina band på IGNIS Blommor så jag bad om hjälp. Då fick jag veta att det behövdes extra förstärkning med en florist med lång erfarenhet och förmåga att fatta egna beslut. Det är en mycket kreativ och stimulerande miljö, därför blev jag glad när jag lite senare blev erbjuden en fast tjänst.
Tänker nytt och testar
Katarina ser det som en fördel att blomsterverksamheten är specialiserad mot begravningar. Många som beställer har en bestämd inriktning på sina önskemål, men inte en tydlig bild av hur det ska bli. Den avlidne gillade havet eller skogen och det vill man gärna få med i sitt sista farväl.
– Här brinner vi alla för att uppfylla kundens önskemål så att begravningen av en kär familjemedlem eller vän blir så personlig som möjligt. Vi florister har mycket idéer. Vi pratar med varandra och testar nya lösningar. Fungerar det här? Vi lägger stor vikt och engagemang i att få fram den rätta känslan som skapar stämning och tröst i en svår stund.
– Det är nog därför jag gillar det här, för att det handlar om beställningar som är så viktiga för de anhöriga.
Bra om kunden vill titta
De flesta beställningar förmedlas genom IGNIS begravningsrådgivare, men många kunder kontaktar oss direkt.
– Det är ganska vanligt att anhöriga ringer och frågar om sin beställning. Ibland vill de komma hit och titta. För många kan det vara skönt att titta på olika blommor och färger här tillsammans med oss. Det är inte alltid lätt att förmedla ett utseende och en känsla genom telefon. Om de vill titta och resonera har vi också möjlighet att ändra om de inte tycker att det riktigt stämde med hur de tänkt.
– Om man inte har möjlighet att besöka oss skickar vi gärna bilder.
Kan justera det sista
Katarina ser tydliga fördelar med att arbeta på en blomsteravdelning som ingår i en större begravningsorganisation.
– Det är jättebra för oss på IGNIS att vi har alla delar under samma tak, tänker jag. En trygghet för både kunden och oss som arbetar på olika avdelningar.
– När vi sedan kör ut blommorna och dekorerar inför ceremonin träffar vi rådgivarna på plats. Då blir det lätt att tillsammans göra de sista justeringarna för att uppnå just det där lilla extra som de anhöriga önskar.